مهسا سوادکوهی قودجانکی؛ محمدرضا زربخش بحری
چکیده
مطالعه حاضر با هدف آزمون مدل علّی احساس تنهایی کاربران توییتر بر اساس سبک زندگی و سبکهای مقابلهای با استرس با میانجی گری وابستگی به شبکههای اجتماعی انجام شد. روش تحقیق توصیف-همبستگی بود. جامعه آماری کاربران توییتر شهر تهران که حداقل 2 سال از عضویت آنها در این فضا میگذشت بودند. تعداد 200 نفر بر اساس روش نمونه گیری هدفمند به عنوان ...
بیشتر
مطالعه حاضر با هدف آزمون مدل علّی احساس تنهایی کاربران توییتر بر اساس سبک زندگی و سبکهای مقابلهای با استرس با میانجی گری وابستگی به شبکههای اجتماعی انجام شد. روش تحقیق توصیف-همبستگی بود. جامعه آماری کاربران توییتر شهر تهران که حداقل 2 سال از عضویت آنها در این فضا میگذشت بودند. تعداد 200 نفر بر اساس روش نمونه گیری هدفمند به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. آزمودنیها به پرسشنامههای اعتیاد به شبکههای اجتماعی احمدی و همکاران (1395)، احساس تنهایی راسل و همکاران (1980)، سبک زندگی میلر و اسمیت (1988) و سبکهای مقابلهای لازاروس و فولکمن (1984) پاسخ دادند. روایی پرسشنامهها براساس روایی محتوایی با استفاده از نظر صاحب نظران، صوری بر مبنای دیدگاه تعدادی از جامعه آماری و سازه با روش تحلیل عاملی مورد بررسی قرار گرفته و تأیید شد. پایایی پرسشنامهها با روش آلفای کرونباخ به ترتیب برای سبک زندگی 88/0، سبکهای مقابلهای با استرس 80/0، احساس تنهایی 79/0 و وابستگی به شبکههای اجتماعی 78/0 برآورد شد. تجزیه و تحلیل دادهها در دو سطح آمار توصیفی و آمار استنباطی مشتمل بر الگوسازی معادلات ساختاری توسط نرم افزار لیزرل انجام گرفت. نتایج نشان داد تمامی فرضیههای پژوهش از برازش مطلوبی برخوردار بودندسبک زندگی با ضریب تأثیر 52/0 و سبکهای مقابلهای با استرس با ضریب تأثیر 56/0 بطور غیر مستقیم با احساس تنهایی رابطه دارند.